TIPS EN VOORBEELDEN

Tips voor je Online Event 14

Studio’s en ‘studio’s’

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je eraan? Manage de verwachtingen. En begin met die van jouzelf. In alle hoeken en gaten van Nederland worden “studio’s” gebouwd. Verwacht niet dat dit allemaal professionele productiestudio’s zijn. Regent het? Grote kans dat een plensbui het geluid van jouw live stream overstemt. Een luidruchtige vrachtauto? Die komt zomaar dwars door jouw “uitzending”. Drie automatische camera’s? Denk niet dat dit zomaar een volwaardig studiobeeld oplevert. Om over het decor nog maar te zwijgen.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 13

Techniek op orde

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Online events zijn voor veel deelnemers nog altijd een technologisch mijnenveld , waardoor het eerste deel van het event voor hen verloren gaat. De remedie is simpel: geef deelnemers de gelegenheid hun techniek op orde te brengen. Door een test vooraf. Ken je nog het testbeeld van een TV zender? Met een muziekje eronder? Zo dus. En help mensen die geen goede verbinding hebben via de chatfunctie.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 12

Soepel samenspel

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Niet alleen de techniek, maar ook het samenspel tussen gasten, sprekers en presentator moeten soepel verlopen. En dat samenspel moet er goed uitzien. Wil je dat een spreker commentaar geeft op beelden? Zet de monitor dan zo neer dat hij zich niet van de andere sprekers af moet wenden om een monitor te kunnen zien. Wil je sprekers afwisselen? Zorg dan voor een intermezzo zodat dit buiten  beeld kan gebeuren.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 11

Check, double-check

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Stel je kijkers niet teleur en begin met het vermijden van de grootste blunders. Check alle techniek vooraf. Je wilt zeker weten dat alles werkt. En ook dat het werkt zoals jij verwacht dat het werkt. Zodat je niet op zoek hoeft naar een un-mute knop als iedereen je al zit aan te gapen.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 10

Hou het simpel

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Hou het simpel. Heb je maar één camera, neem dan niet meer dan één persoon in beeld. Sommige webinars brengen meer personen gelijktijdig in beeld. Maar hoe meer personen je laat zien, hoe kleiner ze worden. Daar kunnen je deelnemers zich nauwelijks bij betrokken voelen.  Hou het simpel als je nauwelijks techniek tot je beschikking hebt.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 9

Ken je beperkingen

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Ken je beperkingen.  Veel aanbieders van webinar faciliteiten afficheren zich als ‘professionele studio’. En dat zijn ze ook. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ze kunt vergelijken met een TV-studio op het Mediapark in Hilversum. De lichtplafonds zijn losse lampen, de bediende camera’s zijn op afstand bediende lensjes op statieven en de speldmicrofoons blijken knotsen van microfoons die voor het gezicht van de spreker staan. De technische mogelijkheden zijn vaak beperkter dan je verwacht en is het zaak daarmee rekening te houden.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 8

Bereid je gasten voor

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Laat je gasten excelleren! Zeker als die gasten elders achter hun eigen schermpje zitten. Die gasten worden vaak onvoldoende voorbereid. Zij zitten braaf te wachten tot ze ‘live’ gaan, om er vervolgens achter te komen dat ze niet alleen ge-unmute moeten worden, maar ook zichzelf moeten un-muten om hoorbaar te worden. Dat is een heel slechte start.

Eerst gaat het gesprek over het suffe voorval. Het wordt dan lastig om die gast daarna nog heel boeiend te vinden. Jammer. Leg je gasten dus goed uit welke techniek je gebruikt en hoe die werkt. Oefen dat en test het vóór het webinar nog een laatste keer.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 7

Gebruik een decor

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Kies een decor dat past bij jouw verhaal. Ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Zwart is een prima optie. Wel wat dramatisch, maar heeft een suggestie van diepte. Je kunt de ruimte afkaderen met decorstukken. Soms worden wandkasten gebruikt, met daarin een verzameling Xenos prullaria. “Gezellig,” maar dat voegt natuurlijk niets toe. Een greenscreen is ook een prima optie. Dan kun je naast en achter de presentator alle beelden kwijt die je wilt laten zien. Je kunt hem of haar daarmee in een virtueel decor plaatsen. En een “echte studio” dan? Dat is natuurlijk het beste. Maar dan ben je met een ongelooflijk kostbare productie bezig.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 6

Vraag niet om vragen

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je daaraan? Laat je niet leiden door vragen. Webinarhosts zijn vaak dol op interactie. Zonder interactie lijkt het webinar al op voorhand mislukt. Is dat ook zo? Nee, een vergadering vraagt om interactie. En daar kan dat vaak ook. Maar de interactie verloopt bij webinars meestal via een chatbox. De presentator scrolt mompelend door de vragen, totdat hij er één heeft waarmee hij wat kan. En dan gaat hij los op het antwoord. Vanuit de illusie dat aandacht voor een enkele deelnemer het webinar aantrekkelijker maakt voor alle deelnemers. Dat is natuurlijk onzin. Je houdt een webinar omdat je content wilt presenteren waar je publiek behoefte aan heeft. Doe dat dan. Laat je daar niet van weerhouden door zinloze vragen.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast

Tips voor je Online Event 5

Voer de regie

Deelnemers aan webinars  zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die vaak niet. Dat stelt teleur. Wat doe je eraan? Voer regie. Veel webinars lijden onder een gebrek aan regie. Je merkt zelden dat een presentator regieaanwijzingen krijgt. Sterker nog: de presentator is gespreksleider, regisseur en technicus inéén. Dat is vragen om problemen. En die leiden volledig af van de zaak erom het gaat: de content. Zorg er daarom voor dat je die drie functies scheidt. En dat de regie de zaak strak in het spoor weet te houden. Bij een webinar is geen plaats voor kletspraatjes. Zijpaden zijn soms héél even leuk, maar meestal doodsaai. En zinloze vragen behandel je niet. Dat hoort bij regie.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast #studiozuidas

Tips voor je Online Event 4

Sprekers moeten kernboodschappen gebruiken

Deelnemers aan webinars zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die bij veel webinars niet. Wat doe je eraan? Hou de sprekers kort. Veel sprekers hebben geen idee wat een kernboodschap is. Ze beginnen aan een verhaal alsof ze op visite zijn. Dat verhaal blijkt uiteindelijk een opsomming te zijn, of een reeks observaties. Heel soms is het een betoog met een conclusie. Dat is ongemakkelijk. Die conclusie horen de deelnemers graag als eerste. Zodat ze direct weten waarover het gaat. Ga goed voorbereid van start: leer sprekers hoe ze een heldere boodschap formuleren en die goed onderbouwen.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast #studiozuidas

Tips voor je Online Event 3

Een professionele host

Webinars nemen een hoge vlucht. Deelnemers zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die bij veel webinars niet. Wat doe je eraan? Professionaliseer de host.

De hosts, de presentatoren of hoe je de”anchors” wilt noemen zijn doorgaans amateurs. Ze werken meestal bij de organisatie die het webinar op poten heeft gezet. Presenteren is niet hun dagelijks werk.  Zorg er dus voor dat zij zich hierin bekwamen. Met een beetje talent en goede begeleiding kunnen zij een professioneel niveau benaderen. Train hen in duidelijk spreken, kort en bondig formuleren en in het omgaan met de camera.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast #studiozuidas

Tips voor je Online Event 2

Vergeet de introducties

Webinars nemen een hoge vlucht. Deelnemers zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die bij veel webinars niet. En dat stelt  teleur. Wat doe je eraan? Hou introducties kort. Laat ze weg!

Introducties duren bij veel webinars te lang. Bij TV-uitzendingen kennen de kijkers de presentatoren, de commentatoren en de studiogasten. Zij behoeven geen introductie. Bij een webinar is dat vaak niet zo. Betekent dit dat de deelnemer dus een hele reeks introducties moet verwerken? Namen, functies, geschiedenissen, prestaties enzovoort moet verstouwen? Nee toch, doe dat ergens anders. In de uitnodiging bijvoorbeeld. Begin je event direct met de content waarvoor de deelnemers komen.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast #studiozuidas

Tips voor je Online Event 1

Hou het kort

Deelnemers zijn TV kwaliteit gewend, maar krijgen die bij veel webinars niet. En dat stelt teleur. Wat doe je eraan? Webinars duren vaak te lang. Niemand brengt het op een uur onafgebroken aan een webinar deel te nemen. Voor een groot aantal ‘deelnemers’ komt deelname neer op kijken en luisteren. En ondertussen ook iets anders doen. Tot zich weer wat boeiends aandient. Hou het dus kort. Kan het in een half uur? Doe dat dan. Is er materiaal voor meer dan een uur? Organiseer dan een tweede webinar. Gegarandeerd dat je dan meer kijkers aan het scherm kluistert. Dat je beter contact met de deelnemers hebt. En dat je zelfs kunt denken aan een serie waarop jouw doelgroep zich graag abonneert.

Meer tips? Contact Marcel van den Berg, Studio Zuidas op 06 542 672 77.

#onlineevent #webinar #onlinepresentatie #onlinevideo #webcast #studiozuidas

Observatie 7:

Pleidooi voor een goed tv- debat

TV Debat Derksen Azarkan Voetbal

De kwaliteit van een televisie-debat wordt niet alleen bepaald door de debaters, maar ook door de talkshowhost. Docent retorica en argumentatieleer Jean Wagemans analyseert een debat tussen Johan Derksen en Farid Azarkan, geleid door Jeroen Pauw. Wagemans “Ik zou pleiten voor een interviewer die vaker ingrijpt om het debat retorisch op de rails te houden”. Het artikel van Haro Kraak is gepubliceerd in De Volkskrant.


Observatie 6:

I like protesters!

Bill Clinton: “I like protesters but the ones that won’t let you answer are afraid of the truth.” 


Observatie 5:

Opvallend ‘dynamisch’

Tussen de grijze sprekers op leeftijd viel de veertiger met zijn volle haardos en afgetrainde lijf op. Dat wilde hij ook graag. Hij presenteerde zich als jonger, dynamischer en met een drive die bij die ouderen al jaren zou zijn uitgeblust.

Die positionering onderstreepte hij door heen en weer te benen over het podium. Van links naar rechts, van voor naar achter, iedere vierkante meter werd benut. Alsof hij zijn energie niet in zijn  verhaal kwijt kon. Kennelijk realiseerde hij zich niet, hoezeer zijn eindeloze wandeling afleidde.

Hij voegde daar gebaren bij, ogenschijnlijk  zonder connectie met wat hij vertelde. Snel, struikelend over zijn woorden, met een aaneenschakeling van onaffe zinnen, hinkte, stapte en sprong hij naar zijn einde. De enige dynamiek in de zaal bestond uit het collectief  krommen van tenen.


Observatie 4:

Witte sokkenval

Wie zich in het openbaar vertoont, moet aandacht besteden aan zijn kleding. Tenminste, als je een goede indruk wilt wekken. Dat geldt voor de complete outfit, en niet alleen voor dat deel dat normaliter aan het publiek getoond wordt.

Dat werd pijnlijk duidelijk toen de advocaat in hetzelfde televisieprogramma belandde als de schoenontwerper. Wat boven de tafel zo gesoigneerd leek, bleek onder tafel van beduidend mindere allure.

Het is ongebruikelijk dat de camera omlaag duikt, om het onderstel van de gasten te tonen. Maar als je met een schoenontwerper in een programma zit, mag je daar wel op verdacht zijn. Nu bleek, dat de advocaat zijn keurige jasje combineerde met een afgedragen broek, witte sokken en instappers waaraan een kwastje ontbrak.


Observatie 3:

Zelfgemaakte sheets

Terwijl de zaal vol verwachting opkeek ontvouwde het projectiescherm zich over de volle breedte van het podium. De verhoudingen waren vertrouwd. Het leek op de breedbeeldtelevisie die iedereen thuis heeft.

Het was dan ook teleurstellend, toen bleek dat de organisatie daarvan ongeveer de helft gebruikte. De titel van het congres verscheen in beeld, niet alleen in zwart wit, maar vooral in een formaat dat vrijwel niemand meer herkent, 4:3.

In dat formaat werden de zelfgemaakte sheets van de sprekers vertoond. Flauwe cartoons, die groot geprojecteerd een te lage resolutie bleken te hebben. Afgewisseld met sheets die compleet volgepropt waren met tekst. De toehoorders zuchtten, smekend om verlossing. 


Observatie 2:

Een voorbeeld, bijvoorbeeld

Het veelbeluisterde zakenprogramma ontving een gast, die uitblonk in zijn kennis van nieuwe technologie, die verder niemand kende en waarvan geen van de luisteraars ooit had gehoord. De presentatrice van het radioprogramma wel.

Zij had zich goed ingelezen en stelde vragen die voor een algemeen publiek relevant waren. Zo down to earth, dat de uitgenodigde whizzkid daarvan geen chocola kon maken. Wat een normaal mens aan zijn nieuwe technologie had?

Die vraag kon hij nauwelijks te beantwoorden. Hij vluchtte in voorbeelden. “Neem bijvoorbeeld, dit voorbeeld, als voorbeeld”, zei hij. Vergetend dat een voorbeeld een illustratie is, en geen vervanger van het antwoord.


Observatie 1:

Los van de kudde

Als kuddedier heb je een diepgewortelde wens: opgaan in de groep. Lekker meehobbelen met de massa. Je gedragen alsof je met zijn allen één groot lichaam bent. Heb je ooit een dier zich zien losmaken om de groep toe te spreken?

Toch is dat precies wat je als spreker doet. Je plaatst je tegenover anderen, eist hun aandacht op en brengt iets te berde wat jij belangrijk vindt. Terwijl het de vraag is of anderen een boodschap aan jou hebben.

Iedere spreker voelt die spanning, vlak voordat hij opgaat. Logisch. Spreken in het openbaar zit niet van nature in mensen.
Spreken, presenteren, een theater opvoeren: het is een kunst die je moet verwerven. Door studie, door oefening, met vallen en opstaan.