PERSBERICHTEN

RICS Commercial Property Monitor Nederland
65% verwacht verslechtering commercieel vastgoedmarkt

Voorburg, 3 augustus 2020 – Het sentiment onder de gebruikers van Nederlands commercieel vastgoed (De Nederlandse Occupier Sentiment Index) daalde in het tweede kwartaal van 2020 naar -43, het laagste niveau in acht jaar. De vraag van huurders daalde sterk, met -52%.

Voor leegstand variëren de trends op sectorniveau. De beschikbaarheid van ruimte voor de detailhandel is aanzienlijk gestegen. De toename bij kantoren was bescheidener. De beschikbaarheid in het segment bedrijfsmatig vastgoed was min of meer stabiel.

De schattingen voor de huurgroei voor de komende twaalf maanden werden in alle categorieën verlaagd in vergelijking met het eerste kwartaal. De secundaire winkelhuren vertonen de slechtste vooruitzichten. Hierbij verwachten de respondenten een daling van -14%. Eersteklas bedrijfsmatig vastgoed is de enige subsector waarin de huurprijzen het komende jaar naar verwachting niet zullen dalen. Echter, de vooruitzichten zijn herzien voor de gebruikers- en investeerdersindexen (OSI en ISI) van licht positief tot vlak tijdens het kwartaal.

De Investment Sentiment Index daalde tot -33, in Q1 stond deze nog op neutraal. 80% van de deelnemers aan de enquête benadrukt hoe uitdagend de huidige omstandigheden zijn. Ook signaleren zij dat de kredietvoorwaarden zijn verslechterd, ondanks een aanzienlijke versoepeling door de ECB.

De vraag naar investeringsmogelijkheden nam over de hele linie af, hoewel de daling vooral ernstig was bij de detailhandel en de kantoorsector en bescheidener voor het bedrijfsmatig vastgoed. Dit wordt weerspiegeld in de kapitaalwaardeverwachtingen voor de komende twaalf maanden. Deze wijzen op scherpe dalingen in de retail- en secundaire kantorenmarkten. Voor eersteklas bedrijfsmatig vastgoed is deze slechts marginaal negatief.

65% van de deelnemers aan de enquête denkt nu dat de commerciële vastgoedmarkt in heel Nederland verslechtert. In Q1 was dit 41%.

De RICS Commercial Property Monitor Nederland is onderdeel van de RICS Commercial Property Monitor Europe, die kan worden gedownload van https://bit.ly/3fjArEF

Vertrouwen door professionele standaarden
RICS is een wereldwijde professionele organisatie. Wij ontwikkelen en handhaven de hoogste professionele kwalificaties en standaarden in het taxeren, ontwikkelen en managen van grond, vastgoed, bouw en infrastructuur. Onze naam staat voor de voortdurende ontwikkeling van standaarden die zorgen voor vertrouwen op de markten en een positieve verandering in zowel stedelijke als landelijke gebieden.
___________________________________________________________
Voor meer informatie, niet voor publicatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
·        Studio Zuidas, Marcel van den Berg
·        M: 06 54 267 277 – E: marcel@studiozuidas.nl